WUDUK
Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 3 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Syarat-syarat sah wuduk dan larangan semasa tiada wuduk
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang wuduk
1. Murid pernah menyebut tentang wuduk
2. Pelajar sudah biasa mengambil wuduk sebelum solat
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut syarat-syarat sah wuduk tepat
1. Murid dapat menyebut syarat-syarat sah wuduk tepat
2. Murid dapat menulis larangan semasa tiada wuduk dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan syarat-syarat sah wuduk dengan betul
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PNP
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Nilai: khusyuk,
patuh,
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan
dalam gambar tersebut?
Andaian jawapan: Seseorang sedang mengambil wuduk
2. Adakah murid sudah biasa mengambil wuduk?
Andaian jawapan: Ya
3. Tahukah murid bahawa wuduk menentukan sahnya solat?
Andaian jawapan: Ya
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih
2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan
3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada
|
Kemahiran berfikir:
-membuat perkaitan
-sumbangsaran
|
Langkah 1
|
Syarat-syarat sah wuduk
|
Guru menjelaskan tentang syarat-syarat sah wuduk
Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
Guru menyoal apa yang disampaikan
Guru memberi contoh
|
1.Pendekatan
2.Pendekatan
3.Teknik
4.Teknik
5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru
6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
|
Langkah 2
|
Larangan semasa tiada wuduk
|
Guru menerangkan tentang larangan semasa tiada wuduk
Murid mendengar dengan tekun
|
Kemahiran : pendengaran
KBKK: Dialog
Strategi: berpusatkan guru
|
Langkah 3
|
Syarat-syarat sah wuduk dan larangan-larangan semasa tiada wuduk
|
-Guru memberi kertas soalan kepada pelajar
-Murid menjawab soalan dalam masa 5 minit
|
Strategi: berpusatkan murid
.Bahan bantu mengajar:
Kertas soalan
|
Penutup
|
-Wuduk perlu memenuhi beberapa syarat seperti Islam agar sah dibuat ibadat
-Orang uzur perlu memperbaharui solat ketika masuk waktu solat
|
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK:
Merumus pembelajaran
Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment