WUDUK

Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 3 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Syarat-syarat sah wuduk dan larangan semasa tiada wuduk

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: syarahan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang wuduk
2. Pelajar sudah biasa mengambil wuduk sebelum solat

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut syarat-syarat sah wuduk tepat
2. Murid dapat menulis larangan semasa tiada wuduk dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan syarat-syarat sah wuduk dengan betul

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PNP
CATATAN

Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa

(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.

2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.


Nilai: khusyuk,
     patuh,
Set Induksi
(5 minit)



1. Apakah yang sedang dilakukan
    dalam gambar tersebut?

Andaian jawapan: Seseorang sedang mengambil wuduk

2. Adakah murid sudah biasa mengambil wuduk?

Andaian jawapan: Ya

3. Tahukah murid bahawa wuduk menentukan sahnya solat?

Andaian jawapan: Ya

1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih

2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan

3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-membuat perkaitan

-sumbangsaran
Langkah 1
Syarat-syarat sah wuduk



Guru menjelaskan tentang syarat-syarat sah wuduk

Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua

Guru menyoal apa yang disampaikan

Guru memberi contoh
1.Pendekatan


2.Pendekatan



3.Teknik


4.Teknik

5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru

6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
Langkah 2
Larangan semasa tiada wuduk
Guru menerangkan tentang larangan semasa tiada wuduk

Murid mendengar dengan tekun
Kemahiran : pendengaran

KBKK: Dialog

Strategi: berpusatkan guru
Langkah 3
Syarat-syarat sah wuduk dan larangan-larangan semasa tiada wuduk
-Guru memberi kertas soalan kepada pelajar

-Murid menjawab soalan dalam masa 5 minit
Strategi: berpusatkan murid

.Bahan bantu mengajar:
Kertas soalan

Penutup
-Wuduk perlu memenuhi beberapa syarat seperti Islam agar sah dibuat ibadat

-Orang uzur perlu memperbaharui solat ketika masuk waktu solat
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini

KBKK:
Merumus pembelajaran

Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai

Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN