KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)
STRATEGI
Definisi: Cara atau langkah atau tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif
pengajaran dan pembelajaran.
-Strategi lebih menumpukan kepada pencapaian atau hasil pembelajaran
-Strategi terbahagi kepada tiga iaitu:
1. Strategi berpusatkan guru
-Guru menguasai dan mengawal aktiviti pelajaran
-Guru banyak memberi penerangan
Ciri-ciri berpusatkan guru:
-komunikasi sehala
-guru bersifat autokratik
-murid tidak berpeluang memberi pendapat
-strategi pengajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru
-penyebaran ilmu lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi
-murid menjadi kurang kreatif
-teknik mengajar ditumpukan kepada penyampaian fakta secara menghafal
2. Strategi berpusatkan murid
-murid memainkan peranan penting
-murid melibatkan diri secara aktif
-guru membimbing murid menjalankan aktiviti
-kaedah dan teknik yang digunakan seperti inkuiri penemuan, main peranan dan
sumbangsaran.
Ciri-ciri berpusatkan murid:
-komunikasi berlaku dua hala
-ujian formatif ditekankan
-murid bersifat kreatif
-strategi pnp lebih mengutamakan pencapaian objektif pembelajaran murid
3. Strategi berpusatkan bahan:
-guru menyampaikan pnp melalui bahan
-kaedah: buku skrap, modul dan audio-visual.
Ciri-ciri berpusatkan bahan:
-bahan memainkan peranan penting dalam pnp
-komunikasi berlaku antara guru dengan bahan atau murid dengan bahan
-menekankan perkembangan kognitif, jasmani dan rohani
-mementingkan aktiviti pnp yang bermakna melalui pengalaman sebenar
PENDEKATAN
Definisi:
1. Parera (1986)
-Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dan merupakan satu
penyataan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu harian.
2. Kamarudin Hj. Hasan (1988)
-Satu kumpulan andaian yang saling berkait tentang hakikat pengajaran dan hakikat
pembelajaran.
Jenis-jenis pendekatan:
1. Induktif
-dimulai dengan memberi contoh-contoh khusus kepada kesimpulan umum
-memberi peluang kepada pelajar membuat kesimpulan
-bermatlamatkan kepada pembentukan kebiasaan dan menekankan kepada pengulangan
untuk mendapatkan hukum.
Ciri-ciri pendekatan induktif:
-mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum
-memperkenalkan pengetahuan dan pengalaman
-membentuk kesimpulan daripada contoh-contoh tertentu
-memproses matlamat untuk membentuk hukum
2. Deduktif
-Suatu pengajaran dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh.
-bermatlamatkan pemerolehan struktur kognitif
-menekankan aspek tulisan
Ciri-ciri pendekatan deduktif:
-generalisasi pada permulaan pengajaran dinyatakan secara eksplisit
-contoh-contoh yang digunakan sesuai dan mencukupi
-contoh tidak datang dari guru sahaja tetapi juga dari murid
-pemahaman generalisasi murid dinilai melalui pelbagai cara
-contoh mesti betul supaya murid dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain
3. Elektif
4. Komunikatif
5. Tematik
6. Interaksional
7. Pengalaman bahasa
8. Bersepadu
9. Masteri
TEKNIK
Definisi: Cara menjalankan pelbagai langkah dalam pembelajaran.
-Teknik merujuk unit-unit kecil yang terkandung dalam sesuatu kaedah
-Ia juga merangkumi aktiviti, perlakuan dan kemahiran guru yang digunakan dalam
pengajaran
Jenis-jenis teknik:
1. Tunjuk cara / demonstrasi
-melibatkan satu cara pengajaran memusatkan perhatian murid kepada langkah atau
peraturan bagi menghasilkan sesuatu.
2. Soal jawab
-Guru mengemukakan soalan dan murid memberikan tindak balas yang sewajarnya.
3. Menghafal
-Teknik menghafal memerlukan empat langkah:
i. memikir bahan yang dipelajari
ii. mengulang bahan yang dipelajari
iii. mengucap bahan di hadapan guru
iv. mengingat bahan yang dipelajari
4. Latih tubi
-Pengulangan fakta atau kecekapan yang dipelajari
-Tujuan: mencari taraf penguasaan kemahiran dan menjamin kekekalannya
5. Bersyarah
-Melibatkan pengajaran fakta-fakta atau prinsip-prinsip oleh guru secara lisan
-Sering diertikan sebagai teknik kuliah
Comments
Post a Comment