WUDUK (Perkara mambatalkan dan makruh ketika berwuduk)

Rancangan Pengajaran Harian

Nama guru: Muhammad Ameen Bin Abu Bakar
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 8 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Perkara yang membatalkan wuduk, makruh ketika berwuduk dan sempurnakan wuduk

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid memahami tentang pengertian wuduk
2. Murid telah mempelajari fardhu sert sunat-sunat wuduk

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut perkara-perkara yang membatalkan wuduk
2. Murid dapat menulis tentang penyempurnaan wuduk
3. Murid mampu menyenaraikan perkara-perkara yang makruh ketika berwuduk

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN
Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa
     pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
    pelajaran

Nilai : -Khusyuk
           -Patuh
Set Induksi
(5 minit)



1. Apakah yang anda lihat dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : Mengambil wuduk

2. Tahukah bahawa wuduk juga boleh terbatal ?
Andaian jawapan : Tahu

3.  Bolehkah kita menunaikan solat jika tiada wuduk ?
Andaian jawapan : Tidak


1. Guru menampal gambar pada papan putih

2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
    tersebut dengan betul

3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
    masing-masing tentang gambar tersebut dengan
    penegtahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-Membuat
  perkaitan
-Sumbangsaran
Langkah 1
(5 minit)


Perkara-perkara yang membatalkan wuduk :


1. Keluar benda daripada kubul dan dubur seperti air
    kencing, tahi kentut dan darah
2. Tidur tidak tetap
3. Bersentuhan lelaki dan perempuan
4. Hilang akal deang sebab mabuk, pitam, gila atau sakit


-Guru menjelaskan tentang lima perkara yang
  membatalkan wuduk
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang telah disampaikan
-Guru memberi contoh

-Teknik inkuiri
-Pendekatan masteri
-Kemahiran : Dapat
  memahami
  penyampaian guru
-Bahan bantu
 mengajar : Kad
 manila

Langkah 2
(5 minit)

Sempurnakan wuduk :

- Mengikut adab-adab berwuduk
- Melakukan perkara-perkara sunat berwuduk


-Guru menerangkan adab berwuduk
-Guru menjelaskan perkara-perkara sunat berwuduk
-Murid mendengar dengan tekun

-Kemahiran : 
 mendengar,
 membaca
-Strategi : 
 Bepusatkan guru

Langkah 3
(10 minit)


Perkara-perkara makruh ketika berwuduk

-Guru memberikan kuiz berkaitan tajuk yang telah
  dipelajari
-Pelajar yang menjawab diminta mengangkat tangan
-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran


-Strategi :
 berpusatkan murid
-Bahanbantu
 mengajar :Kad
 imbasan, kitab

Penutup
(3 minit)
Apakah yang kamu pelajari hari ini?

Andaian jawapan:
-Dapat mengetahu perkara-perkara yang membatalkan
  wuduk
-Dapat mengelakan daripada melakukan perkara-perkara
  makruh ketika berwuduk



-Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
 pelajaran pada hari ini

-KBKK : Merumus
 pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai


Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN