WUDUK

Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 4 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Doa selepas wuduk, kelebihan wuduk dan perkara-perkara yang makruh ketika mengambil  
            wuduk

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid sudah mempelajari syarat-syarat sah wuduk
2. Murid telah mempelajari larangan semasa tiada wuduk

Hasil pembelajaran: 
1. Murid dapat menyebut kelebihan wuduk dengan baik
2. Murid dapat menghafal doa selepas wuduk dengan tepat
3. Murid mampu menyenaraikan perkara-perkara yang makruh ketika mengambil wuduk

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PNP
CATATAN

Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa

(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.

2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.


Nilai: khusyuk,
     patuh,
Set Induksi
(5 minit)


1. Apakah yang sedang dilakukan
    dalam gambar tersebut?

Andaian jawapan: Seseorang sedang mengambil wuduk

2. Adakah murid sudah biasa mengambil wuduk?

Andaian jawapan: Ya

3. Tahukah murid bahawa wuduk menentukan sahnya solat?

Andaian jawapan: Ya

1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih

2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan

3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-membuat perkaitan

-sumbangsaran
Langkah 1
Doa selepas wuduk



Guru mengajar tentang doa selepas wuduk

Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua

Guru menyoal apa yang disampaikan

Guru memberi contoh
1.Pendekatan


2.Pendekatan



3.Teknik


4.Teknik

5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru

6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
Langkah 2
Kelebihan wuduk
Guru menerangkan tentang kelebihan wuduk

Murid mendengar dengan tekun
Kemahiran : pendengaran

KBKK: Dialog

Strategi: berpusatkan guru
Langkah 3
Perkara-perkara yang makruh ketika mengambil wuduk
Guru menerangkan tentang perkara-perkara yang makruh ketika mengambil wuduk
Strategi: berpusatkan murid

Langkah 4
Doa selepas wuduk
-Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan

-Murid diminta menghafal doa selepas wuduk

-Murid ditasmik oleh guru secara kumpulan
Strategi: berpusatkan murid

.Bahan bantu mengajar:
Kitab, kad imbasan

Penutup
-Kita dilarang membazirkan air ketika berwuduk dan hukumnya ialah makruh

-Berwuduk dapat menambahkan pahala

-Kita digalakkan untuk sentiasa dalam keadaan berwuduk

Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini

KBKK:
Merumus pembelajaran

Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai

Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN