WUDUK (Pengertian, fardhu dan sunat-sunat wuduk)
Rancangan Pengajaran Harian
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 5 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Pengertian wuduk, fardhu dan sunat-sunat wuduk
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid sudah biasa mendengar tentang wuduk sejak kecil
2. Murid sudah biasa mengambil wuduk sebelum baca quran atau solat
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat mampul membaca doa wuduk dengan baik
2. Murid dapat melakukan wuduk dengan sempurna
3. Murid mampu melaksanakan cara berwuduk dengan tepat
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa
pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
pelajaran
|
Nilai : -Khusyuk
-Patuh
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang anda lihat dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : Mengambil wuduk
2. Tahukah bahawa wuduk perlu diambil sebelum
menunaikan solat ?
Andaian jawapan : Ya
3. Bolehkah kita menyentuh quran jika tiada wuduk ?
Andaian jawapan : Tidak
|
1. Guru menampal gambar pada papan putih
2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
tersebut dengan betul
3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
masing-masing tentang gambar tersebut dengan
penegtahuan sedia ada
| Kemahiran berfikir:
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Pengertian wuduk :
Membasuh anggota-anggota tertentu dengan air bersih berpandukan syarat-syarat dan rukun-rukun tertentuniat kerana allah | -Guru menjelaskan tentang pengertian wuduk
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang telah disampaikan
-Guru memberi contoh
|
-Teknik inkuiri
-Pendekatan masteri
-Kemahiran : Dapat
memahami
penyampaian guru
-Bahan bantu
mengajar : Kad
manila
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Fardhu-fardhu wuduk :
1. Niat 2. Membasuh muka 3. Membasuh kedua-dua belah tangan hingga ke siku 4. Menyapu sebahagian kepala 5. Membasuh kedua-dua belah kaki hingga buku lali 6. Tertib | -Guru menerangkan fardhu berwuduk -Guru menjelaskan 6 perkara wajib dilakukan ketika berwuduk
-Murid mendengar dengan tekun
| -Kemahiran :
mendengar,
membaca
-Strategi :
Bepusatkan guru
|
Langkah 3
(10 minit)
| Sunat-sunat wuduk :
1. Membaca bismillah
2. Membasuh tangan hingga kepergelangan
3. berkumur-kumur
4. Memasukkan air ke dalam hidung
| -Guru mejelaskan perkara suna sebelum dan selepas berwuduk -Guru memilih seorang pelajar lelaki kehadapan -Pelajar tersebut diminta menunjuk cara sunat berwuduk berdasarkan fardhu wuduk yang telah dipelajari -Pelajar lain diminta untuk membantu dan menegur kesalahan pelajar tersebut |
-Strategi :
berpusatkan murid -Kaedah : aplikasi berdasarkan tunjuk cara -Bahan bantu mengajar : Kad imbasan |
Penutup
(3 minit)
|
-Wuduk merupakan asas utama dalam melakukan ibadah
-Tanpa wuduk tidak akan sah ibadah yang dilakukan seperti
solat dan tawaf | -Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
pelajaran pada hari ini
|
-KBKK : Merumus
pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai |
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment