SOLAT

Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 5 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Syarat sah solat dan rukun solat

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid sudah biasa mendengar tentang solat sejak kecil
2. Murid sudah biasa mendirikan solat terutamanya solat fardhu

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut syarat sah solat dengan baik
2. Murid dapat menulis syarat sah solat dengan betul
3. Murid mampu menunjuk cara berdasarkan rukun solat dengan tepat

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PNP
CATATAN

Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa

(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.

2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.


Nilai: khusyuk,
     patuh,
Set Induksi
(5 minit)



1. Apakah yang sedang dilakukan
    dalam gambar tersebut?

Andaian jawapan: Seseorang sedang solat

2. Adakah murid sudah biasa menunaikan solat?

Andaian jawapan: Ya

3. Tahukah murid bahawa solat merupakan tuntutan Islam?

Andaian jawapan: Tahu


1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih

2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan

3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-membuat perkaitan

-sumbangsaran
Langkah 1
Syarat-syarat sah solat


Guru mengajar tentang Syarat-syarat sah solat

Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua

Guru menyoal apa yang disampaikan

Guru memberi contoh
1.Pendekatan


2.Pendekatan



3.Teknik


4.Teknik

5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru

6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
Langkah 2
Rukun-rukun solat
Guru menerangkan tentang rukun-rukun solat

Murid mendengar dengan tekun
Kemahiran : pendengaran

KBKK: Dialog

Strategi: berpusatkan guru
Langkah 3
Rukun solat
-Guru memilih seorang pelajar lelaki dan seorang pelajar perempuan kehadapan

-Pelajar tersebut diminta menunjuk cara solat berdasarkan rukun-rukun solat yang telah dipelajari

-Pelajar lain diminta untuk membantu dan menegur kesalahan pelajar tersebut
Strategi: berpusatkan murid

Kaedah:
aplikasi berdasarkan tunjuk cara

Bahan bantu mengajar:
Kad imbasan
Penutup
-Syarat sah solat perlu diketahui agar amalan diterima

-Rukun solat wajib dilakukan ketika solat
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini

KBKK:
Merumus pembelajaran

Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai

Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN