SOLAT
Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 8 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Perkara-perkara yang membatalkan solat dan kelebihan solat
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid mengetahui tentang pengertian solat
1. Murid mengetahui tentang pengertian solat
2. Murid telah mempelajari rukun-rukun solat
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut perkara-perkara yang membatalkan solat
1. Murid dapat menyebut perkara-perkara yang membatalkan solat
2. Murid dapat menulis kelebihan-kelebihan solat
3. Murid mampu menyenaraikan perkara-perkara yang membatalkan solat
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PNP
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Nilai: khusyuk,
patuh,
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan
dalam gambar tersebut?
Andaian jawapan: Dua orang lelaki sedang bersiul
2. Adakah bersiul dibenarkan dalam solat?
Andaian jawapan: Tidak
3. Adakah sah solat mereka yang bersiul?
Andaian jawapan: Tidak
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih
2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan
3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada
|
Kemahiran berfikir:
-membuat perkaitan
-sumbangsaran
|
Langkah 1
|
Perkara-perkara yang membatalkan solat
|
Guru mengajar tentang perkara-perkara yang membatalkan solat
Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
Guru menyoal apa yang disampaikan
Guru memberi contoh
|
1.Pendekatan
2.Pendekatan
3.Teknik
4.Teknik
5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru
6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
|
Langkah 2
|
Kelebihan-kelebihan solat
|
Guru menerangkan tentang kelebihan-kelebihan solat
Murid mendengar dengan tekun
|
Kemahiran : pendengaran
KBKK: Dialog
Strategi: berpusatkan guru
|
Langkah 3
|
Perkara-perkara yang membatalkan solat dan kelebihan-kelebihan solat
|
Guru membuat kuiz berkaitan tajuk yang telah dipelajari
-Pelajar diminta menjawab kuiz tersebut dengan mengangkat tangan
-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran
|
Strategi: berpusatkan murid
Bahan bantu mengajar:
Kad imbasan, kitab
|
Penutup
|
-Kita perlu khusyuk dalam solat agar tidak melakkan perkara yang membatalkan solat
-Kita tidak boleh mengeluh dalam solat kerana ia mempunyai banyak kelebihan
|
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK:
Merumus pembelajaran
Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment