SOLAT (Rukun, Bacaan Solat, Hikmah)

Rancangan Pengajaran Harian

Nama guru: Muhammad Ameen Bin Abu Bakar
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 12 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Pengertian khutbah dan rukun khutbah

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan, syarahan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang solat
2. Murid tahu bahawa solat terdapat 5 waktu sehari

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut hikmah solat dengan tepat
2. Murid dapat membaca bacaan dalam solat dengan betul
3. Murid mampu menyenaraikan rukun-rukun solat dengan betul

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab, 

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN
Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa
     pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
    pelajaran

Nilai : -Khusyuk
           -Patuh
Set Induksi
(5 minit)



1. Apakah yang anda lihat dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : Sedang menunaikan solat

2. Tahukah bahawa solat mempunyai 13 rukun solat yang 
     wajib kita lakukan ?
Andaian jawapan : Tahu

3. Apakah perkara pertama ilakukan dalam solat fardhu ?
Andaian jawapan : Niat


1. Guru menampal gambar pada papan putih

2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
    tersebut dengan betul

3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
    masing-masing tentang gambar tersebut dengan
    penegtahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-Membuat
  perkaitan
-Sumbangsaran
Langkah 1
(5 minit)


Rukun Solat :

1. Niat                           6. I'tidal                11. Membaca selawat
2. Qiam                         7. Sujud                12. Salam pertama
3. Takbiratul Ikhram   8. Duduk antara dua sujud      13. Tertib
4. Membaca fatihah   9. Duduk ketika tahiyat akhir
5. Rukuk                      10. Membaca tahiyat akhir



-Guru menjelaskan tentang rukun solat
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang telah disampaikan
-Guru memberi contoh

-Teknik 
-Pendekatan
-Kemahiran : Dapat
  memahami
  penyampaian guru
-Bahan bantu
 mengajar : Kad
 manila

Langkah 2
(5 minit)


Bacaan Dalam Solat

-Guru menerangkan rukun solat mengikut tertib
-Guru membaca bacaan dalam solat
-Murid mendengar dengan tekun
-Murid diminta baca secara berulang kali

-Kemahiran : 
 mendengar,
 membaca
-Strategi : 
 Bepusatkan guru

Langkah 3
(10 minit)


Hikmah Solat

-Guru memberikan kuiz berkaitan tajuk yang telah
  dipelajari
-Pelajar yang menjawab diminta mengangkat tangan
-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran


-Strategi :
 berpusatkan murid
-Bahanbantu
 mengajar :Kad
 imbasan, kitab

Penutup
(3 minit)
Apakah yang kamu pelajari hari ini?

Andaian jawapan:
-Wajib menjaga solat lima waktu sehari semalam
-Membaca bacaan dalam solat dengan betul


-Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
 pelajaran pada hari ini

-KBKK : Merumus
 pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai


Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN