SOLAT (Pengertian, Waktu, Syarat Solat)
Rancangan Pengajaran Harian
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 11 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Solat Fardhu, waktu dan syarat-syaratnya
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid mengetahui hikmah difardukan solat 5 waktu
2. Pelajar telah mempelajari syarat-syarat wajib solat fardhu
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat memahami pengertian solat fardhu tepat
2. Murid dapat mengetahu waktu solat fardhu dengan betul
3. Murid mampu menyenaraikan sayrat-syarat solat fardhu dengan baik
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa
pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
pelajaran
|
Nilai : -Khusyuk
-Patuh
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : Solat
2. Tahukah bahawa hukum solat fardhu adalah wajib ?
Andaian jawapan : Tahu
3. Berapakah waktu solat dilakukan sehari ?
Andaian jawapan : 5 kali
|
1. Guru menampalkan gamabr pada papan putih
2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
tersebut dengan betul
3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
masing-masing tentang gambar tersebut dengan
gigih
|
Kemahiran berfikir:
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Pengertian solat dan hukumnya :
Beberapa perkataan dan perbuatan yang dilakukan dengan takbiratul ihram dan disudahi dengan salam dan hukumnya dalah wajib keatas orang islam yang baligh lagi berakal | -Guru menjelaskan pengertian solat dan hukumnya
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang disampaikan
-Guru memberi contoh
|
-Teknik
-Pendekatan
-Kemhiran : Dapat
memahami
penyampaian guru
-Bahan bantu
mengajar : Kad
manila
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Waktu Solat Fardhu
| -Guru menerangkan waktu solat fardhu
-Guru menerangkan hukum meninggalkannya
-Murid mendengar dengan tekun
|
-Kemahiran :
mendengar
-Strategi :
Bepusatkan guru
|
Langkah 3
(10 minit)
| Syarat wajib solat | -Guru memberi latihan berkaitan tajuk yang telah dipelajari melalui kertas soalan -Pelajar diminta menjawab latihan tersebut dalam masa 5 minit -Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran | -Strategi : berpusatkan murid -Bahan bantu mengajar: Kertas soalan |
Penutup
(3 minit)
|
Apakah yang kamu pelajari hari ini?
Andaian jawapan:
-Kita wajib menunaikan solat fardhu setelah cukup syarat
-Solat Jumaat tidak boleh ditinggalkan tanpa sebab yang munasabah | -Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
pelajaran pada hari ini
| -KBKK : Merumus
pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment