SOLAT JUMAAT

Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 10 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat dan syarat sah solat Jumaat

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid telah mempelajari pengertian solat Jumaat
2. Pelajar sudah mengetahui berkaitan syarat wajib solat Jumaat

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut hikmah difardukan solat Jumaat
2. Murid dapat menulis syarat sah solat Jumaat denagn baik
3. Murid mampu menyenaraikan syarat sah solat Jumaat betul

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PNP
CATATAN

Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa

(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.

2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.


Nilai: khusyuk,
     patuh,
Set Induksi
(5 minit)


1. Apakah yang sedang dilakukan
    dalam gambar tersebut?

Andaian jawapan: mendengar khutbah

2. Apakah solat yang dilakukan selepas khutbah Jumaat?

Andaian jawapan: Solat Jumaat

3. Tahukah murid bahawa solat Jumaat dilakukan pada hari Jumaat?

Andaian jawapan: Ya

1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih

2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan

3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-membuat perkaitan

-sumbangsaran
Langkah 1
Tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat
Guru mengajar tentang
tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat

Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua

Guru menyoal apa yang disampaikan

Guru memberi contoh
1.Pendekatan


2.Pendekatan



3.Teknik


4.Teknik

5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru

6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
Langkah 2
Syarat-syarat sah solat Jumaat
Guru menerangkan tentang syarat-syarat sah solat Jumaat

Murid mendengar dengan tekun
Kemahiran : pendengaran

KBKK: Dialog

Strategi: berpusatkan guru
Langkah 3
Tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat dan syarat sah solat Jumaat
Guru memberi latihan berkaitan tajuk yang telah dipelajari melalui kertas soalan

-Pelajar diminta menjawab latihan tersebut dalam masa 5 minit

-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran
Strategi: berpusatkan murid

Bahan bantu mengajar:
Kertas soalan
Penutup
-Solat Jumaat ditunaikan secara berjemaah bukan secara sendirian

-Kita mestilah melatih diri untuk pergi solat Jumaat sejak dari kecil
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini

KBKK:
Merumus pembelajaran

Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai


Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN