SOLAT JUMAAT
Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 10 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat dan syarat sah solat Jumaat
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid telah mempelajari pengertian solat Jumaat
1. Murid telah mempelajari pengertian solat Jumaat
2. Pelajar sudah mengetahui berkaitan syarat wajib solat Jumaat
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut hikmah difardukan solat Jumaat
1. Murid dapat menyebut hikmah difardukan solat Jumaat
2. Murid dapat menulis syarat sah solat Jumaat denagn baik
3. Murid mampu menyenaraikan syarat sah solat Jumaat betul
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PNP
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Nilai: khusyuk,
patuh,
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan
dalam gambar tersebut?
Andaian jawapan: mendengar khutbah
2. Apakah solat yang dilakukan selepas khutbah Jumaat?
Andaian jawapan: Solat Jumaat
3. Tahukah murid bahawa solat Jumaat dilakukan pada hari Jumaat?
Andaian jawapan: Ya
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih
2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan
3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada
|
Kemahiran berfikir:
-membuat perkaitan
-sumbangsaran
|
Langkah 1
|
Tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat
|
Guru mengajar tentang
tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat
Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
Guru menyoal apa yang disampaikan
Guru memberi contoh
|
1.Pendekatan
2.Pendekatan
3.Teknik
4.Teknik
5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru
6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
|
Langkah 2
|
Syarat-syarat sah solat Jumaat
|
Guru menerangkan tentang syarat-syarat sah solat Jumaat
Murid mendengar dengan tekun
|
Kemahiran : pendengaran
KBKK: Dialog
Strategi: berpusatkan guru
|
Langkah 3
|
Tujuan atau hikmah difardukan solat Jumaat dan syarat sah solat Jumaat
|
Guru memberi latihan berkaitan tajuk yang telah dipelajari melalui kertas soalan
-Pelajar diminta menjawab latihan tersebut dalam masa 5 minit
-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran
|
Strategi: berpusatkan murid
Bahan bantu mengajar:
Kertas soalan
|
Penutup
|
-Solat Jumaat ditunaikan secara berjemaah bukan secara sendirian
-Kita mestilah melatih diri untuk pergi solat Jumaat sejak dari kecil
|
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK:
Merumus pembelajaran
Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment