MANDI
Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 2 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Sunat-sunat mandi dan cara mandi wajib
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid sudah mempelajari pengertian mandi
1. Murid sudah mempelajari pengertian mandi
2. Pelajar mengetahui tentang jenis-jenis mandi
3. Murid telah mempelajari rukun-rukun mandi
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut sunat-sunat mandi dengan betul
1. Murid dapat menyebut sunat-sunat mandi dengan betul
2. Murid dapat menulis cara mandi wajib dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan sunat-sunat mandi dengan tepat
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab, kertas soalan
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PNP
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Nilai: khusyuk,
patuh,
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan
dalam gambar tersebut?
Andaian jawapan: Seseorang sedang mandi
2. Tahukah murid bahawa mandi
sebahagian dari kebersihan?
Andaian jawapan: Ya
3. Mandi perlu atau tidak?
Andaian jawapan: Perlu
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih
2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan
3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada
|
Kemahiran berfikir:
-membuat perkaitan
-sumbangsaran
|
Langkah 1
|
Sunat-sunat mandi
|
Guru menjelaskan tentang sunat-sunat ketika mandi
Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
Guru menyoal apa yang disampaikan
Guru memberi contoh
|
1.Pendekatan
2.Pendekatan
3.Teknik
4.Teknik
5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru
6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
|
Langkah 2
|
Cara mandi wajib
|
Guru menerangkan tentang cara mandi wajib
Murid mendengar dengan tekun
|
Kemahiran : pendengaran
KBKK: Dialog
Strategi: berpusatkan guru
|
Langkah 3
|
Sunat-sunat mandi dan cara mandi wajib
|
-Guru memberi kertas soalan kepada pelajar
-Murid menjawab soalan dalam masa 5 minit
|
Strategi: berpusatkan murid
Bahan bantu mengajar:
Kertas soalan
|
Penutup
|
-mandi wajib tanpa niat adalah tidak sah
-air perlu diratakan keseluruh badan ketika mandi terutamanya mandi wajib
|
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK:
Merumus pembelajaran
Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment