MANDI

Rancangan Pengajaran Harian

Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 1 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Pengertian mandi, jenis mandi dan rukun mandi

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan, syarahan

Pengetahuan sedia ada: 
1. Murid pernah menyebut tentang mandi
2. Murid tahu bahawa mandi itu suatu keperluan

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut pengertian mandi dengan betul
2. Murid dapat menulis jenis-jenis mandi dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan rukun-rukun mandi dengan tepat

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PNP
CATATAN

Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa

(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.

2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.


Nilai: khusyuk, patuh,

Set Induksi
(5 minit)

1. Apakah yang sedang dilakukan dalam gambar
tersebut?

Andaian jawapan: Seseorang sedang mandi

2. Tahukah murid bahawa mandi sebahagian dari kebersihan?

Andaian jawapan: Ya

3. Mandi perlu atau tidak?

Andaian jawapan: Perlu


1. Guru memberikan puzzle bergambar kepada seorang murid

2. Murid itu dikehendaki menampal puzzle tersebut dengan betul

3. Pelajar lain cuba untuk meneka gambar tersebut dengan gigih




Kemahiran berfikir:

-membuat perkaitan

-sumbangsaran
Langkah 1

Pengertian mandi:

Mengalirkan air keseluruh badan



Guru menjelaskan tentang pengertian hadas

Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua

Guru menyoal apa yang disampaikan

Guru memberi contoh
1.Pendekatan


2.Pendekatan



3.Teknik


4.Teknik

5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru

6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab

Langkah 2
Jenis-jenis mandi:

1. Mandi wajib
2. Mandi sunat
3. Mandi harus

Guru menerangkan tentang jenis-jenis mandi

Murid mendengar dengan tekun
Kemahiran : pendengaran

KBKK: Dialog

Strategi: berpusatkan guru

Langkah 3
Rukun-rukun mandi:

1. Niat
2. Menghilangkan najis pada badan sebelum
    mandi
3. Meratakan air keseluruh badan


Guru menerangkan tentang rukun-rukun mandi

Murid mendengar dengan tekun

Kemahiran : pendengaran

Strategi:
Berpusatkan guru
Langkah 4

Hikmah mandi
-Murid dibahagikan kepada empat kumpulan

-Murid diminta untuk berbincang mengenai hikmah mandi

-Murid membentangkan jawapan mereka di depan kelas

Strategi: berpusatkan murid

Bahan bantu mengajar:
Kad imbasan, kitab
Penutup
-Mandi terdapat tiga jenis iaitu wajib, sunat dan harus

-Tidak sah jika tidak berniat ketika mandi wajib

Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini

KBKK:
Merumus pembelajaran

Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai


Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                     

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )



Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN