MANDI
Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 1 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Pengertian mandi, jenis mandi dan rukun mandi
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan, syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang mandi
1. Murid pernah menyebut tentang mandi
2. Murid tahu bahawa mandi itu suatu keperluan
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut pengertian mandi dengan betul
1. Murid dapat menyebut pengertian mandi dengan betul
2. Murid dapat menulis jenis-jenis mandi dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan rukun-rukun mandi dengan tepat
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PNP
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Nilai: khusyuk, patuh,
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan dalam gambar
tersebut?
Andaian jawapan: Seseorang sedang mandi
2. Tahukah murid bahawa mandi sebahagian dari kebersihan?
Andaian jawapan: Ya
3. Mandi perlu atau tidak?
Andaian jawapan: Perlu
| 1. Guru memberikan puzzle bergambar kepada seorang murid
2. Murid itu dikehendaki menampal puzzle tersebut dengan betul
3. Pelajar lain cuba untuk meneka gambar tersebut dengan gigih
| Kemahiran berfikir:
-membuat perkaitan
-sumbangsaran
|
Langkah 1
| Pengertian mandi:
Mengalirkan air keseluruh badan
| Guru menjelaskan tentang pengertian hadas
Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
Guru menyoal apa yang disampaikan
Guru memberi contoh
|
1.Pendekatan
2.Pendekatan
3.Teknik
4.Teknik
5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru
6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
|
Langkah 2
|
Jenis-jenis mandi:
1. Mandi wajib 2. Mandi sunat 3. Mandi harus | Guru menerangkan tentang jenis-jenis mandi
Murid mendengar dengan tekun
|
Kemahiran : pendengaran
KBKK: Dialog
Strategi: berpusatkan guru
|
Langkah 3
|
Rukun-rukun mandi:
1. Niat 2. Menghilangkan najis pada badan sebelum mandi 3. Meratakan air keseluruh badan | Guru menerangkan tentang rukun-rukun mandi Murid mendengar dengan tekun |
Kemahiran : pendengaran
Strategi:
Berpusatkan guru
|
Langkah 4
| Hikmah mandi |
-Murid dibahagikan kepada empat kumpulan
-Murid diminta untuk berbincang mengenai hikmah mandi
-Murid membentangkan jawapan mereka di depan kelas
|
Strategi: berpusatkan murid
Bahan bantu mengajar:
Kad imbasan, kitab
|
Penutup
|
-Mandi terdapat tiga jenis iaitu wajib, sunat dan harus
-Tidak sah jika tidak berniat ketika mandi wajib
| Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini |
KBKK:
Merumus pembelajaran
Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )
Comments
Post a Comment