KHUTBAH
Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Fitri Bin Idris
Matapelajaran: Ibadat darjah 3
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 12 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Pengertian khutbah dan rukun khutbah
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan, syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang khutbah
2. Murid tahu bahawa khutbah juga terdapat sebelum solat Jumaat
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut pengertian khutbah dengan tepat
2. Murid dapat menulis pengertian khutbah dengan betul
3. Murid mampu menyenaraikan rukun-rukun khutbah dengan betul
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PNP
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim Allahummaftah Alaina hikmataka wansyur Alaina min khozaini rahmatika ya arharahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Nilai: khusyuk,
patuh,
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan
dalam gambar tersebut?
Andaian jawapan: mendengar khutbah
2. Tahukah kamu bahawa khutbah sering disampaikan di mimbar?
Andaian jawapan: Ya
3. Adakah murid pernah
mendengar khutbah
Andaian jawapan: Ya
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila di papan putih
2. Guru menyoal beberapa soalan yang berkaitan
3. Murid cuba menjawab soalan berdasarkan pengetahuan sedia ada
|
Kemahiran berfikir:
-membuat perkaitan
-sumbangsaran
|
Langkah 1
|
Pengertian khutbah
|
Guru mengajar tentang pengertian khutbah
Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
Guru menyoal apa yang disampaikan
Guru memberi contoh
|
1.Pendekatan
2.Pendekatan
3.Teknik
4.Teknik
5. Kemahiran:
-dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru
6.Bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan, kitab
|
Langkah 2
|
Rukun-rukun khutbah
|
Guru menerangkan tentang rukun-rukun khutbah
Murid mendengar dengan tekun
|
Kemahiran : pendengaran
KBKK: Dialog
Strategi: berpusatkan guru
|
Langkah 3
|
Pengertian khutbah dan
rukun-rukun khutbah
|
Guru memberikan kuiz berkaitan tajuk yang telah dipelajari
-Pelajar yang menjawab diminta mengangkat tangan
-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran
|
Strategi: berpusatkan murid
Bahan bantu mengajar:
Kad imbasan, kitab
|
Penutup
|
-Kita mestilah mengamalkan adab menunaikan solat Jumaat
-Solat Jumaat tidak boleh ditinggalkan tanpa sebab yang munasabah
|
Beberapa orang pelajar diminta untuk mengulang isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK:
Merumus pembelajaran
Nilai:
Kesedaran kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment