KHADAK HAJAT (Pengertian, Adab-adab dan Istinjak)

Rancangan Pengajaran Harian

Nama guru: Muhammad Ameen Bin Abu Bakar
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 4 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Pengertian, Adab khadak hajat dan Istinjak

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid sudah mengetahui perbuatan membuang air kecil atau besar
2. Murid sudah diajar membersihkan kubul dan dubur sejak kecil

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat memahami pengertian khadak hajat dengan baik
2. Murid dapat menyebut perkara sunat dan haram ketika khadak hajat dengan tepat
3. Murid mampu menyenaraikan perkara-perkara yang makruh ketika khadak hajat

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab, 

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN
Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa
     pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
    pelajaran

Nilai : -Khusyuk
           -Patuh
Set Induksi
(5 minit)



1. Apakah yang anda lihat dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : Keluar masuk tandas

2. Tahukah bahawa membuang hajat boleh terbatalnya
      wuduk ?
Andaian jawapan : Tahu

3.  Adakah manusia perlu membuang hajat ?
Andaian jawapan : Ya


1. Guru menampal gambar pada papan putih

2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
    tersebut dengan betul

3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
    masing-masing tentang gambar tersebut dengan
    pengetahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-Membuat
  perkaitan
-Sumbangsaran
Langkah 1
(5 minit)



Pengertian Khadak hajat :

Buang air besar atau buang air kecil



-Guru menjelaskan tentang pengertian khadak hajat
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang telah disampaikan
-Guru memberi contoh

-Teknik inkuiri
-Pendekatan masteri
-Kemahiran : Dapat
  memahami
  penyampaian guru
-Bahan bantu
 mengajar : Kad
 manila

Langkah 2
(5 minit)

Adab-adab Khadak hajat :

- Melangkah masuk denagn kaki kanan
- Membaca doa masuk dan keluar tandas


-Guru menerangkan adab khadak hajat
-Guru menjelaskan perkara-perkara sunat, makruh
  dan haram ketika khadak hajat
-Murid mendengar dengan tekun
-Kemahiran : 
 mendengar,
 membaca
-Strategi : 
 Bepusatkan guru

Langkah 3
(10 minit)


Istinjak :

Membersihkan kubul dan dubur selepas membuang air besar atau kecil dari kotoran dan cairan selain daripada air mani

-Guru menjelaskan pengertian istinjak serta
  hukumnya
-Guru menerangkan cara berintinjak dan alat-alat
  beristinjak
-Guru memberikan kuiz berkaitan tajuk yang telah
  dipelajari
-Pelajar yang menjawab diminta mengangkat tangan
-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran


-Strategi :
 berpusatkan murid
-Bahanbantu
 mengajar :Kad
 imbasan, kitab

Penutup
(3 minit)

-Islam menitikberatkan kebersihan
-Membuang hajat dapat membuang segala kekotoran dalam
 badan kita
-Memelihara kesihatan agar badan kita sihat



-Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
 pelajaran pada hari ini
-KBKK : Merumus
 pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai


Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN