IQAMAH (Tujuan, Hukum, Lafaz dan Ertinya)

Rancangan Pengajaran Harian

Nama guru: Muhammad Ameen Bin Abu Bakar
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 10 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Tujuan dan hukum iqamah serta tujuan iqamah dan ertinya

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid telah mempelajari pengertian azan
2. Pelajar sudah mengetahui berkaitan tjuan dan hukum azan

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut tujuan azan
2. Murid dapat menulis lafaz iqamah dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan lafaz iqamah betul

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab, 


MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN
Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa
     pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
    pelajaran

Nilai : -Khusyuk
           -Patuh
Set Induksi
(5 minit)




1. Apakah yang anda lihat dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : sedang iqamah mendirikan solat

2. Tahukah bahawa iqamah bertujuan meminta jemaah
      bangun melaksanakan solat ?
Andaian jawapan : Tahu

3. Apakah hukum bagi iqamah ?
Andaian jawapan : Sunat muaakad


1. Guru memberikan gambar kepada seorang murid

2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
    tersebut dengan betul

3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
    masing-masing tentang gambar tersebut dengan
    penegtahuan sedia ada

Kemahiran berfikir:

-Membuat
  perkaitan
-Sumbangsaran
Langkah 1
(5 minit)




Tujuan Iqamah :

Meminta jemaah bangun bagi melaksanakan solat



-Guru menjelaskan tujuan iqamah
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang disampaikan
-Guru memberi contoh
-Teknik 
-Pendekatan
-Kemhiran : Dapat
  memahami
  penyampaian guru
-Bahan bantu
 mengajar : Kad
 manila

Langkah 2
(5 minit)

Hukum iqamah:

Sunat Muaakad


-Guru menerangkan hukum iqamah 
-Murid mendengar dengan tekun
-Kemahiran : 
 mendengar
-Strategi : 
 Bepusatkan guru

Langkah 3
(10 minit)


Lafaz iqamah dan ertinya

-Murid dibahagikan kepada empat kumpulan
-Setiap kumpulan membaca lafaz iqamah
-Setiap murid diberikan kertas soalan
-Pelajar yang betul diberikan ganjaran

-Startegi : 
 Bepusatkan murid
-Bahan bantu
 mengajar : 
 Kertas soalan
Penutup
(3 minit)
Apakah yang kamu pelajari hari ini?

Andaian jawapan:
-Menandakan bahawa perlu bersedia mendirikan solat
-Meminta jemaah bangun mendirikan solat berjemaah


-Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
 pelajaran pada hari ini
-KBKK : Merumus
 pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai

Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN