AZAN (Pengertian, Tujuan, Hukum, Lafaz, Cara menjawab dan Ertinya)

Rancangan Pengajaran Harian

Nama guru: Muhammad Ameen Bin Abu Bakar
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 9 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Pengertian, Tujuan, Hukum, Lafaz, Cara menjawab Azan dan ertinya

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: perbincangan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang azan
2. Murid mengetahui bahawa azan dilakukan pada setiap hari pada waktu tertentu

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut pengertian azan dengan betul
2. Murid dapat meyebut lafaz azan dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan lafaz azan dan ertinya dengan tepat

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab, teka silang kata

MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN
Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa
     pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
    pelajaran

Nilai : -Khusyuk
           -Patuh
Set Induksi
(5 minit)



1. Apakah yang sedang dilakukan dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : melaungkan azan

2. Tahukah bahawa azan telah menandakan telah masuk
      waktu solat ?
Andaian jawapan : Tahu

3. Apakah tujuan azan dilakukan ?
Andaian jawapan : memanggil orang ramai untuk solat


1. Guru menampal gambar pada papan putih

2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
    tersebut dengan betul

3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
    masing-masing tentang gambar tersebut dengan
    pengetahuan sedia ada
Kemahiran berfikir:

-Membuat
  perkaitan
-Sumbangsaran
Langkah 1
(5 minit)




Pengertian azan dan tujuannya :

Lafaz seruan memanggil orang ramai untuk melakukan solat




-Guru menjelaskan pengertian azan dan tujuannya
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang disampaikan
-Guru memberi contoh
-Teknik 
-Pendekatan
-Kemhiran : Dapat
  memahami
  penyampaian guru
-Bahan bantu
 mengajar : Kad
 manila

Langkah 2
(5 minit)


Hukum dan syarat azan

-Guru menerangkan hukum azan
-Guru menerangkan syarat muazzin
-Murid mendengar dengan tekun

-Kemahiran : 
 mendengar
-Strategi : 
 Bepusatkan guru
Langkah 3
(10 minit)



Lafaz azan dan ertinya serta cara menjawab azan

-Guru memberi latihan berupa teka silang kata
 berkaitan syarat wajib solat Jumaat
-Pelajar diminta menjawab latihan tersebut dalam
 masa 10 minit
-Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran


-Strategi :
 berpusatkan murid
-Bahan bantu
 mengajar :
 Teka silang kata
Penutup
(3 minit)

-Azan menandakan telah masuk waktu solat
-Mengajak orang islam menunaikan solat secara berjemaah
-Meninggikan syiar islam

-Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
 pelajaran pada hari ini

-KBKK : Merumus
 pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai


Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN