AZAN (Pengertian, Tujuan, Hukum, Lafaz, Cara menjawab dan Ertinya)
Rancangan Pengajaran Harian
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 9 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Pengertian, Tujuan, Hukum, Lafaz, Cara menjawab Azan dan ertinya
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang azan
2. Murid mengetahui bahawa azan dilakukan pada setiap hari pada waktu tertentu
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut pengertian azan dengan betul
2. Murid dapat meyebut lafaz azan dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan lafaz azan dan ertinya dengan tepat
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab, teka silang kata
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa
pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
pelajaran
|
Nilai : -Khusyuk
-Patuh
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang sedang dilakukan dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : melaungkan azan
2. Tahukah bahawa azan telah menandakan telah masuk
waktu solat ?
Andaian jawapan : Tahu
3. Apakah tujuan azan dilakukan ?
Andaian jawapan : memanggil orang ramai untuk solat
|
1. Guru menampal gambar pada papan putih
2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
tersebut dengan betul
3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
masing-masing tentang gambar tersebut dengan
pengetahuan sedia ada
|
Kemahiran berfikir:
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Pengertian azan dan tujuannya :
Lafaz seruan memanggil orang ramai untuk melakukan solat | -Guru menjelaskan pengertian azan dan tujuannya
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang disampaikan
-Guru memberi contoh
|
-Teknik
-Pendekatan
-Kemhiran : Dapat
memahami
penyampaian guru
-Bahan bantu
mengajar : Kad
manila
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Hukum dan syarat azan
| -Guru menerangkan hukum azan
-Guru menerangkan syarat muazzin
-Murid mendengar dengan tekun
|
-Kemahiran :
mendengar
-Strategi :
Bepusatkan guru
|
Langkah 3
(10 minit)
| Lafaz azan dan ertinya serta cara menjawab azan | -Guru memberi latihan berupa teka silang kata berkaitan syarat wajib solat Jumaat -Pelajar diminta menjawab latihan tersebut dalam masa 10 minit -Pelajar yang betul jawapannya diberi ganjaran | -Strategi : berpusatkan murid -Bahan bantu mengajar : Teka silang kata |
Penutup
(3 minit)
|
-Azan menandakan telah masuk waktu solat
-Mengajak orang islam menunaikan solat secara berjemaah -Meninggikan syiar islam | -Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
pelajaran pada hari ini
| -KBKK : Merumus
pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment