AIR (Pengertian air dan Kepentingan air)
Rancangan Pengajaran Harian
Nama guru: Muhamad Ameen Bin Abu Bakar
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 3 Mujahid
Tarikh: 1 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang
Tajuk: Pengertian air dan kepentingan air
Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir
Kaedah: perbincangan, syarahan
Pengetahuan sedia ada:
1. Murid pernah menyebut tentang air
1. Murid pernah menyebut tentang air
2. Murid tahu bahawa air itu suatu keperluan
3. Murid sentiasa menggunakan air
3. Murid sentiasa menggunakan air
Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat menyebut pengertian air dengan betul
1. Murid dapat menyebut pengertian air dengan betul
2. Murid mampu menulis tentang cara menjaga kebersihan air dengan tepat
3. Murid dapat mengetahui kepentingan penggunaan air dengan baik
3. Murid dapat mengetahui kepentingan penggunaan air dengan baik
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan
Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani
Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab,
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)
|
1. Guru meminta murid-murid membaca doa
pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
pelajaran
|
Nilai : -Khusyuk
-Patuh
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Apakah yang anda lihat dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : Air
2. Tahukah bahawa air merupakan sumber utama dalam
kehidupan semua makhluk untuk terus hidup ?
Andaian jawapan : Tahu
3. Apakah kegunaan air pada masyarakat masa sekarang ?
Andaian jawapan : Berwudhuk dan mandi
|
1. Guru memberikan gambar kepada seorang murid
2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
tersebut dengan betul
3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
masing-masing tentang gambar tersebut dengan
gigih
|
Kemahiran berfikir:
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
|
Langkah 1
(5 minit)
| Pengertian air : Cecair yang terbentuk dari 2 bahagian
hydrogen dan satu
Contoh: Sungai dan laut
|
-Guru menjelaskan pengertian air
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
-Guru menyoal apa yang disampaikan
-Guru memberi contoh
|
-Teknik Inkuiri
-Pendekatan masteri
-Kemhiran : Dapat
memahami
penyampaian guru
-Bahan bantu
mengajar : Kad
manila
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Kepentingan menjaga kebersihan :
1. Merupakan satu tuntutan agama
2. Memelihara kesihatan tubuh badan
3. Disukai oleh kawan-kawan
|
-Guru menerangkan kepentingan menjaga
kebersihan air dan alam sekitar
-Murid mendengar dengan tekun
|
-Kemahiran :
mendengar
-Strategi :
Bepusatkan guru
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Air adalah nikmat paling berharga :
1. Setiap kehidupan dibumi memerlukan air untuk hidup
2. Manusia menggunakan air untuk minum dan mandi
| -Murid dibahagikan kepada empat kumpulan
-Setiap kumpulan diberikan kertas soalan
-Murid menjawab soalan dalam masa 5 minit
|
-Startegi :
Bepusatkan murid
-Bahan bantu
mengajar :
Kad manila, kitab
|
Penutup
(3 minit)
|
-Menjaga kebersihan air dan persekitaran merupakan satu
tuntutan agama
-Air merupakan sumber utama untuk bersuci
| -Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
pelajaran pada hari ini
|
-KBKK : Merumus
pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai
|
Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing:
Disediakan oleh :
...........................
( )
Disahkan oleh :
...........................
( )

Comments
Post a Comment