AIR (Air yang sah dibuat bersuci dan Hukum serta Bahagian air)

Rancangan Pengajaran Harian

Nama guru: Muhammad Ameen Bin Abu Bakar
Matapelajaran: Ibadat darjah 2
Kelas: 2 Mujahid
Tarikh: 2 Januari 2019
Masa: 3.00 - 3.30 p.m
Bilangan: 30 orang

Tajuk: Air yang sah dibuat bersuci dan hukum serta bahagian air

Kemahiran: membaca, mendengar, melihat, menyelesaikan masalah, berfikir

Kaedah: syarahan

Pengetahuan sedia ada:
1. Murid sudah mempelajari pengertian air
2. Pelajar mengetahui tentang jenis-jenis air
3. Murid sentiasa menggunkan air

Hasil pembelajaran:
1. Murid dapat memahami kepentingan air dengan baik
2. Murid dapat menjelaskan jenis-jenis air dengan baik
3. Murid mampu menyenaraikan hukum guna jenis air tertentu dengan tepat

Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, membuat perkaitan

Penerapan nilai: Khusyuk, taat, hormat-menghormati, berani

Bahan bantu mengajar: Kad imbasan, kitab, kertas soalan


MASA/LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN
Pendahuluan
(2 minit)

Ucapan salam dan bacaan doa
(Bismillahirrahmanirrahim allahummaftah alaina hikmataka wansyuralaina min khozaini rahmatika ya arhama rahimin)

1. Guru meminta murid-murid membaca doa
     pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa
    pelajaran

Nilai : -Khusyuk
           -Patuh
Set Induksi
(5 minit)



1. Apakah yang anda lihat dalam gambar diatas ?
Andaian jawapan : Pencemaran air

2. Tahukah bahawa air merupakan sumber utama dalam
     kehidupan semua makhluk untuk terus hidup ?
Andaian jawapan : Tahu

3. Apakah kegunaan air pada masyarakat masa sekarang ?
Andaian jawapan : Berwudhuk dan mandi


1. Guru memberikan gambar kepada seorang murid

2. Murid itu dikehendaki menerangkan gambar
    tersebut dengan betul

3. Pelajar lain cuba untuk memberikan jawapan
    masing-masing tentang gambar tersebut dengan
    penegtahuan sedia ada
Kemahiran berfikir:

-Membuat
  perkaitan
-Sumbangsaran
Langkah 1
(5 minit)


Air yang sah dibuat bersuci :

                     1. Air salji                   6. Air mata air
                     2. Air hujan                7. Air perigi
                     3. Air laut
                     4. Air embun
                     5. Air sungai

-Guru menjelaskan kepentingan air
-Guru menyuruh murid berbincang secara berdua
-Guru menyoal apa yang telah disampaikan
-Guru memberi contoh
-Teknik inkuiri
-Pendekatan masteri
-Kemahiran : Dapat
  memahami
  penyampaian guru
-Bahan bantu
 mengajar : Kad
 manila

Langkah 2
(5 minit)
Menerangkan 3 bahagian air dan hukumnya:

1. Air mutlak: Sah dibuat bersuci dan tidak makruh
2. Air musyammas: Sah dibuat bersuci dan makruh
3. Air mustakmal: Tidak sah dibuat bersuci dan suci pada
    dirinya
4. Air Muntahnajis: Tidak suci dan tidak sah dibuat bersuci
    (kurang 2 kolah dan mempunyai najis didalamnya)



-Guru menerangkan bahagian air 
-Guru menerangkan hukum menggunakan jenis air
  tertentu
-Murid mendengar dengan tekun



-Kemahiran : 
 mendengar
-Strategi : 
 Bepusatkan guru

Langkah 3
(10 minit)

Menjaga kebersihan air :

1. Air bersih boleh dibuat makan dan minum
2. Air digunakan untuk berwudhuk dan mandi wajib



-Murid dibahagikan kepada empat kumpulan
-Setiap kumpulan diberikan kertas soalan
-Murid menjawab soalan dalam masa 5 minit

-Strategi : 
 Bepusatkan murid
-Bahan bantu
 mengajar : 
 Kertas soalan

Penutup
(3 minit)

-Kita perlu menjaga kebersihan diri dan persekitaran 
-Air penting sebagai sumber utama kehidupan semua
 makhluk termasuk tumbuh-tumbuhan


-Beberapa orang pelajar diminta mengulang isi
 pelajaran pada hari ini
-KBKK : Merumus
 pembelajaran
-Nilai : Kesedaran
kendiri, menghayati, menghargai


Catatan rifleksi: Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran pada hari sangat menyeronokkan kerana pada pendapat saya semua murid memberikan perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam teknik pengajaran dilakukan agak sedikit kurang mantap. Tetapi saya sangat berpuas hati . Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing:


Disediakan oleh :                                       

...........................
(                         )

Disahkan oleh :

...........................
(                         )

Comments

Popular posts from this blog

KEMAHIRAN PnP (Strategi, Pendekatan dan Teknik)

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DAN MINGGUAN

MAKSUD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN